Sumber Gambar: The Japan Times

Seperti yang kita tahu, dalam bolasepak tentunya ada dua pasukan yang masing-masing menjadi “rival” dek kerana kekuatan masing-masing. Menarik untuk kita bahas di sini adalah pertembungan Australia – Jepun sebagai pasukan gergasi pasukan Asia. Meskipun kedua-dua pasukan ini bukan dalam kumpulan yang sama di edisi Piala Dunia Rusia 2018 kali ini. Namun, dalam bolasepak mana 

Continue Reading

Sumber Gambar: The West Australian

Seperti yang kita tahu, pasukan Australia telah layak ke kejohanan terbesar dunia iaitu Piala Dunia FIFA 2018 yang bertempat di Rusia. Pasukan Australia berada di kumpulan C bersama-sama pasukan Perancis, pasukan Peru dan juga pasukan Denmark. Besar kemungkinan pasukan ini mempunyai peluang untuk melepasi peringkat kumpulan. Namun, perlu berikan saingan yang cukup sengit untuk menjadi 

Continue Reading

Sumber Gambar: Johor Southern Tigers

Kelab Vietnam, Song Lam Nghe An FC hanya memerlukan seri untuk mara ke peringkat seterusnya dalam saingan Piala AFC tahun ini. Penolong jurulatih, Nguyen Huy Hoang menegaskan kepada pasukannya agar tetap turun dengan misi mengaut kemenangan pada aksi terakhir Kumpulan H menentang pasukan Johor Darul Ta’zim di Stadium Tan Sri Hassan Yunos, Larkin, malam esok. Beliau hadir dalam 

Continue Reading

Sumber Gambar: Bola.net

Baru-baru ini terdapat satu insiden yang agak mengerikan apabila penyokong pasukan Arema FC dari pasukan Liga 1 Indonesia tidak dapat mengawal emosi ketika pasukannya menjamu Persib Bandung di Stadium Kanjuruhan, Malang pada Ahad lepas. Aremania, gelaran bagi supporter pasukan Arema FC telah meyerbu masuk ke dalam padang sebagai bentuk protes yang kemudian diiringi dengan tembakan 

Continue Reading

Sumber Gambar: SkyscraperCity

Bertemu kembali kita dalam bahagian kedua artikel ini. Bagi yang belum membaca bahagian 1, korang boleh bacanya di sini . Penulis nak sambung sedikit tentang stadium-stadium di Rusia yang akan digunakan untuk perlawanan Piala Dunia 2018! Stadium mereka sangat lah indah, bolehkah stadium kita seperti stadium-stadium yang ada di Rusia? Setakat ini yang penulis boleh banggakan 

Continue Reading

Sumber Gambar: FC Zenit

Debaran Piala Dunia 2018 bakal bermula tidak lama lagi, kali ini negara Rusia menjadi tuan rumah untuk sukan yang penuh berprestij merangkap sukan nombor satu di dunia ketika ini! Haa, di sini penulis nak kongsikan serba sedikit antara stadium-stadium di Rusia yang digunakan dalam edisi piala dunia kali ini. Stadium mereka sungguh mempesona apalagi bila 

Continue Reading

Sumber Gambar: Zocalo Public Square

Korang selalu dengar main bolasepak mesti dekat padang bolasepak ataupun di stadium je kan? Haa, kali ini penulis bawakan satu kelainan yang rata-rata korang belum pernah tengok, iaitu bermain bolasepak di padang golf? Bunyi nya macam pelik kan? Tapi ianya memang ada di Amerika dan juga Eropah! Biasa laa, mat salleh ni kadang-kadang suka buat 

Continue Reading

Sumber Gambar: UEFA

Bulan ini bermulanya saingan Liga Juara-Juara Eropah bagi peringkat kalah mati. Dalam kiraanbeberapa bulan, kemuncak kejohanan ini akan sampai di peringkat akhir yang akan diadakan diStadium Kompleks Sukan Negara Olimpiyskiy di Kiev, Ukraine – stadium yang menjadi tuan rumah bagi kelab Dynamo Kiev semenjak tahun 2011 dan perlawanan akhir Piala Eropah 2012. Bagi saingan Liga 

Continue Reading

Arena bola sepak Malaysia sudah menyaksikan ramai gandingan penyerang yang dianggap berbisa oleh peminat bola sepak negara. Sebut saja nama-nama seperti gandingan Almarhum Mokhtar Dahari-James Wong, Dollah Salleh-Zainal Abidin Hassan, Khalid Jamlus-V.Saravana dan Safee Sali-Norshahrul Idlan Talaha. Keempat-empat gandingan ini meninggalkan kesan yang tersendiri kepada peminat bola sepak negara. Tetapi di sini kami ingin mengupas 

Continue Reading

Pembelian jendela perpindahan januari Everton, Cenk Tosun telah berazam untuk ‘bertarung’ bagi mendapatkan tempat permulaan yang tetap di Everton, selepas permulaan karier yang perlahan dalam rencah bola sepak Inggeris. Pemain antarabangsa Turki itu tiba dengan harga 27 juta Pound bulan lalu, dan diharapkan menjaringkan gol untuk Everton bagi membantu kelab itu untuk melompat lebih tinggi 

Continue Reading